A Balatonhoz látogatók nagy részét a vízparton állva lenyűgözi a horizonton feltűnő majd eltűnő, kisebb-nagyobb hajók látványa, melynek hatására egyből ők is a vízre vágynak. Így lehetett ezzel gróf Széchenyi István is, akinek a balatoni hajózást köszönhetjük.
1846.április 2-án keltezett röpiratában így írt a balatoni gőzhajózás fontosságáról: „Egyetlen gőzösnek megjelenése is a Balatonon olly fordulatot tenne e gyönyörű víztükör mostani szunnyadozó létén”… Bár Széchenyi meg volt győződve arról, hogy a balatoni gőzhajózásnak van létjogosultsága, azzal is tisztában volt, hogy az eszmei haszna nagyobb lesz, mint az anyagi: „legjobb esetben sem lehet szapora gyümölcsnek nevezni” – írta.
Mielőtt megindulhatott volna az első gőzhajó építése, sok tervezésre, előmunkálatra volt szükség, például kőszén bányászására, gőzhajózási társaság alapítására vagy részvényesek felkutatására, akik egy részvényt 150 pengőforintért tudhattak magukénak.
Széchenyi István olyannyira szívén viselte a balatoni gőzhajózás sorsát, hogy saját költségén szakértő bizottságot hívott össze – főként külföldi hajógyári mérnököket –, hogy bebizonyítsa, a hajózásnak a pénzen kívül semmi akadálya nincsen. Miután ez megtörtént, titkára Tasner Antal segítségével árajánlatokat kért a magyar mellett svájci, osztrák és angol hajógyáraktól. A gőzhajó fateste végül az Óbudai Hajógyárban készült, a géprésze pedig Rotterdamban. A hajót, amely később Kisfaludy néven vált ismertté, Füreden szerelték össze, erről sajnos egyetlen hiteles műszaki rajz sem maradt fenn az utókor számára. A háromszáz férőhelyes utasszállító gőzöst, melyen ebédlő és könyvtár is volt, először 1846. szeptember 21-én, Széchenyi 55. születésnapján bocsájtották vízre.
Metszet gr. Széchenyi István Balatoni gőzhajózás című röpiratából.
A balatoni gőzhajók száma 1888 után szaporodott meg látványosan, amikor létrejött a Balatontavi Gőzhajózási Részvénytársaság.
2012 tavaszán megfogant az ötlet, hogy megépítik a Kisfaludy gőzös mását. Az újjászületett Kisfaludy első alkalommal 2015. július 6.-án délután öt órakor futott ki utasokkal a fedélzetén a balatonfüredi kikötőből. A Duna Múzeum vetítőjében, pedig megtalálható a Kisfaludy 1:50-hez méretarányú makettje.
Pifkó Szera
A képeslapok a Duna Múzeum gyűjteményének darabjai.