Integrációs jelkép
2016. szeptember 27. írta: Duna Múzeum

Integrációs jelkép

Az először 1895. szeptember 28-án átadott, Esztergomot és Párkányt összekötő Mária Valéria híd sorsa igencsak hányattatott.

az_ujjaepitett_hid.jpg

Megépülése óta kétszer sérült meg. Először 1919. július 22-én este 19.30 és 19.45 között, véletlen baleset következtében robbant fel a hídív vége, amely ennek hatására vízbe csúszott. 1921-ben átmeneti megoldásként gyalogos járóhidat építettek.

esztergom_duna_a_vashiddal.jpg

felrobbantott_dunahid_parkanyban.jpg

 A hosszúra nyúlt munkálatok miatt a felújított hidat, melynek teljes renoválási költsége 2,843 millió csehszlovák korona volt, csak 1927. május 1-jén adták át újra a forgalomnak. Tizenegy évre rá, 1938 és 1939 között a Magyar Vagon és Gépgyár a hídvizsgálat során harmincnyolcezer szegecset cserélt ki.

serenyen_dolgozik_a_sok_munkas_a_hid_ujjaepitesen.jpg

Több mint tizenhét év nyugalom után 1944. december 26-án a híd ismét robbanás áldozata lett. A II. világháború hadi célpontjának három középső nyílása a robbanás hatására a vízbe zuhant, a negyedik pillér pedig súlyosan megrongálódott. Ezek után hosszú-hosszú évekig, egészen 2001. október 11-ig csak a híd csonkjai árválkodtak a Duna partján.

A híd újra összeköt

A II. világháborúban elpusztult több mint 1500 magyarországi híd közül legkésőbb az Esztergomot Párkánnyal összekötő Mária Valéria híd épülhetett újjá. Az elhatározást követően hosszú út vezetett a híd 1999. szeptember 16-i újjáépítésről szóló egyezmény aláírásáig. Az Esztergom és Vidéke 1996. január 18-i számában Unyi Antal, az akkori Tatabányai Közúti Igazgatóság igazgatóhelyettes-főmérnöke nyilatkozott arról, hogy az Európai Unióhoz 1995 szeptemberében benyújtott magyar-szlovák támogatási kérelem pozitív elbírálásra került. Ennek értelmében a PHARE-költségvetésben az unió 5 millió európai valutaegység értékű összeget különített el az Esztergom–Párkány közötti Duna-híd újjáépítésére.

az_esztergomi_bazilika_kupolajabol_jol_lathato_a_hid_csonkasaga.jpg

Így részint PHARE-forrásból, részint pedig Magyarország és Szlovákia költségvetéséből mintegy húszmillió eurós beruházással 2001. október 11. óta újra határokat összekötő, ötpilléres hídon közlekedhetnek az erre járók. A Mária Valéria híd újjáépítése a gazdasági, idegenforgalmi és kulturális fejlődés elősegítése miatt is lényeges volt.

Pifkó Szera

 

Fotók: A Mária Valéria híd története című könyvből

A bejegyzés trackback címe:

https://vizmerce.blog.hu/api/trackback/id/tr2811724401

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása