„Zsebbel a Lánchíd felé”
2022. december 15. írta: Duna Múzeum

„Zsebbel a Lánchíd felé”

 „Amikor szépséges Budapestünket siratjuk, legfájdalmasabb könnyeinket csodálatos hidainkért hullajtjuk. Marcangol a kín és a düh, amikor az Erzsébet-híd összeroncsolt karcsú ívét látjuk a Dunába omolva (…..) s az új Magyarország első és hatalmas jelképe, a Lánchíd mind-mind összeroncsolva, szétzúzva fekszik a zajló Duna jeges hullámaiban. A német galádság pusztította el mind, esztelenül és céltalanul. Hiszen felrobbantásukat semmi hadiérdek nem kívánta. (…) A németek mégis kíméletlenül elpusztították valamennyi hidunkat, tehetetlen dühükben csak hogy még több kárt okozzanak az általuk kifosztott és elpusztított Magyarországnak.” – írta a Szabadság c. napilap 1945. március 4-i számában. A fenti sorok igazán jól tükrözik azt a keserűséget, amelyet a második világháború pusztítása okozott, mind az emberéletben, mind anyagiakban.

Budapestről készült korabeli képeken megdöbbentő látvány tárul elénk. A város romokban hevert, a hidak a Dunába omlottak. Országszerte jellemző volt a visszavonuló német seregek pusztítása, a Duna és a Tisza összes hídját tönkretették. Az ország talpra állítása és újjáépítése következett, azok minden kihívásával és nehézségével. 

kep1.jpg

A felrobbantott Lánchíd (forrás: Fortepan)

A háború végeztével megindultak a főváros helyreállítási munkálatai. A hidak, amelyek mindig fontos részei voltak a fővárosnak - közlekedési és forgalmi indokoktól vezérelve - az első helyen szerepeltek az újjáépítések sorában. Legelőször a Szabadság híd és a Margit híd helyreállítása történt meg. A fentebb említett két szempont ugyan nem tette indokolttá a Lánchíd munkálatainak mielőbbi megkezdését, de a kormányzat úgy határozott, az elsők között kell lennie az újjáépülők sorában. Gerő Ernő által irányított közlekedési tárca rövid távú célként kitűzte, hogy a hídnak a felavatása után (1849) pont száz évvel újra állnia kell. Mivel azonban az állami beruházásokban még nem szerepelt a Lánchíd újjáépítése, annak finanszírozásáról más módon is kellett gondoskodni. Korabeli becslések szerint közel 30 millió forint fedezte a Lánchíd újjáépítését, ezért ezt az egész magyarság ügyévé tették, amihez a Közlekedési Minisztérium hatalmas propagandába kezdett: a társadalom minden rétegét igyekeztek megszólítani, hazai és külföldi gyűjtéseket szervezni.

A kormány ugyan nem bízott abban, hogy a kellő mennyiségű  pénz összegyűlne, de a gyűjtések hírét igen széles körben terjesztették. Három ilyen „akciót” hirdettek. Az elsőt 1947. szeptemberében, amikor Gerő Ernő - aki az újjáépítést „nemzeti becsületünk ügyének” nevezte - országos gyűjtést szervezett.

„A Lánchíd újjáépítésért folyó gyűjtést ma reggel 8 órakor nyitotta meg Gerő Ernő közlekedésügyi miniszter a Roosevelt-téren a Kereskedelmi Bank épülete előtt felállított sátornál. A miniszter - aki egyébként már vasárnap 1000 forintos adományával indította meg a gyűjtést – rövid beszédében méltatta a híd újjáépítésének jelentőségét, majd felszólította az ország minden polgárát, hogy adakozásával hozzájáruljon a nagy munka elvégzéséhez. Az ünnepség után a főváros főbb útvonalain felállított 48 sátorban megkezdődött a gyűjtés.” (Szabadság c. napilap 1945. március 4.)

Az emberek magukénak érzeték a Lánchíd sorsát, Gerő Ernő pedig a címet adó "Zsebbel a Lánchíd felé" felszólítással bíztatta az embereket az adományozásra. Mivel országos gyűjtés volt, vidéken is sok helyen becsatlakoztak. E cél érdekében bocsájtottak ki különféle érméket, levelezőlapokat vagy emlékbélyegeket. Ki-ki a saját pénzéhez mérten adományozhatott. Forgalomba kerültek 20 forintos zománc, a 100 forintos ezüst és a 200 forintos arany Lánchíd-jelvények is. A második gyűjtést ugyancsak 1947-ben hirdették ki a "Szilveszter a Lánchídért " címmel. Az összes vendéglátó ipari egységet bevonva, a Lánchíd javára minden számlához és jegyhez egy-egy forint hozzájárulást számoltak fel. Sikeres volt és a hatására az önkéntes adományok száma is megnőtt. 

kep2.jpg

Szilveszteri felhívás az adakozásra (forrás: Népszava 1947. december 31.)

A harmadik adományozási akciót 1948-ban kezdték. A vidéki polgármestereket szólították meg, hogy segítsenek a Lánchíd újjáépítésének népszerűsítésére készített 1,2,5 és 10 forintos alumínium adománybárcák értékesítésében.

kep3.jpg

Adománybárca a Duna Múzeum gyűjteményéből

Mindegyik gyűjtés sikeres volt, mert a befolyt összegekből az újjáépítés a tervezett ütemben tudott haladni. A híd eredeti képének és formáinak visszaállítására törekedtek, a modern forgalmi és közlekedési szempontokat figyelembe véve. 1949. november 20-án a Lánchíd újra régi pompájában állt a helyén és azóta is Budapest nélkülözhetetlen jelképe.

kep4_fortepan_uvaterv_kicsi.jpg

A Lánchíd 1949-es átadó ünnepsége (forrás: Fortepan/UVATERV)

 

Szigetvári Vera

A bejegyzés trackback címe:

https://vizmerce.blog.hu/api/trackback/id/tr1018002608

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.12.16. 05:52:54

Érdekes volt, köszönöm!
süti beállítások módosítása