Széchenyi szemleútja a Tisza-völgyben - A 175 éves Tisza-szabályozás előkészítése
2021. október 04. írta: Duna Múzeum

Széchenyi szemleútja a Tisza-völgyben - A 175 éves Tisza-szabályozás előkészítése

Gróf Széchenyi István pályafutása során két – európai léptékkel is nagyszabású – vízi munkálatnak volt az elindítója és megszervezője: az Al-Duna és a Tisza szabályozásának. E munkáknak évtizedes előzményei voltak, ennek ellenére a gróf nélkül mégsem tudtak kimozdulni a holtpontról. Az Al-Duna szabályozása az 1830-as években megindult, a Tisza-völgy rendezését azonban többszöri nekifutásra sem tudták megkezdeni. A szabályozás politikai kérdéssé vált, Széchenyi azonban felül tudott emelkedni a kormánypárti-ellenzéki vitákon, célja a magyarság erkölcsi és gazdasági felemelkedése volt, és az ehhez vezető út egyik legfontosabb állomásának az Alföld rendezését tekintette.

Tervei valóra váltásának lehetősége akkor nyílt meg előtte, amikor az uralkodó 1845-ben megbízta a Helytartótanács Közlekedési Bizottmányának elnöki teendőivel. Hivatalba lépését követően azonnal munkához látott: áttanulmányozta Beszédes, Vásárhelyi és Lám Jakab szabályozási elképzeléseit, valamint Huszár Mátyás és Lányi Sámuel felméréseit, térképeit. Majd 1845 őszén szemleútra indult a Tisza-völgybe, hogy megnyerje a helyi birtokosokat a szabályozás ügyének. Útja fontosabb állomásait ő maga sorolja fel a következő évben megjelent „Eszmetöredékekben”:

„Mindenek előtt a Tisza völgyére irányozni lépteimet, határozván el magamban… ez év szeptember 27-én… útnak is indultam el Pestrül, s pedig Miskolczon és S. újhelyen és a Vásáros Naményba, innen Nagy-Kállón és Debreczenen át Dobra, e helyrül pedig Madarason keresztül Szolnokra, honnét Kun-Szent-Mártonnak Szegedre, és onnan vissza Pestre.”

Útjáról naplóbejegyzései tanúskodnak, de a Vízügyi Múzeum gyűjteményében megtalálható a gróffal utazó Paur Iván naplótöredéke, amelyből részletesen megismerhetjük az utazás körülményeit. Néhány nap történése az írásból:

„Sept. 28. Gyöngyösről reggeli 7 órakor indultunk és Kápolnán lovakat váltván dél felé Egerbe értünk s hosszasan ebédeltünk ott Lévay kanonoknál… A hosszas ebéd miatt csak 3 óra tájban szabadulhatván Kövesden és Harsányban lovakat váltva estére Miskolczra értünk… Túl a dombon a gróf üveges zárt kocsija, mellyben akkor a gróf komornoka és Németh esküttje üle, feldűlt…

Sept 29. Az eltört üveges zártkocsi megcsináltatása miatt Miskolczról csak mintegy 8 ½ órakor indultunk… Olasz Liszkán lovakat váltván Patakra mintegy 4 ½ órakor érkeztünk. Ebéd előtt a református főiskola tanítói kara tisztelkedett a grófnál lelkes, de hosszas szónoklattal…

Oct. 3. Naményban értekezés. Ebéd deszkasátorban."

Október 5-én érkezett Debrecenbe, ekkor jegyezte be a Kollégium emlékkönyvébe a később jelmondattá vált szavait: Magyarország rosszul volt, meglehetősen van, jobban lesz!

1_reszlet_paur_ivan_utinaplojabol.jpg

Részlet Paur Iván útinaplójából

Az út során Széchenyi szinte minden településen gyűléseken ismertette elgondolásait a Tisza és mellékfolyóinak egységes szabályozásáról, s igyekezett rábírni az érdekelt birtokosokat az összefogásra, az ármentesítő társulatok megalakítására. Az egyik legnagyobb hatású beszédét Vásárhelyi Pál jelenlétében mondta el Tiszadobon, Andrássy Gyula kastélyában. A jelenlévők a gyűlés végén megalapították az egyik első tiszai ármentesítő érdekeltséget, a Tisza-Dobi Társulatot.

Paur Iván naplóját olvasva azt gondolhatnánk, hogy Széchenyi csak rajongókkal találkozott. Ám nem mindenhol fogadták lelkesedéssel a grófot. Szolnokra érve díszebédek és vacsorák helyett csak macskazene várta, a szegényes kocsmában mindenkinek magának kellett fizetnie a fogyasztását. A Szolnok környéki birtokosok ugyanis attól tartottak, hogy a felsőbb szakaszokon elvégzett szabályozási munkák majd a nyakukra hozzák a vizet. A szolnoki látogatás mégsem volt hiábavaló, hiszen itt találkozhatott Békés megye küldöttjeivel, akik Széchenyi hatására megalakították Gyulán a Körös-szabályozó Társulatot.

paur-ivan-mta-tag-fenykepe-626028.jpg

Paur Iván fényképe

Széchenyi körútja utolsó szervező gyűlését október 16-án Szegeden tartotta. Majd visszatérve Pestre, összefoglalta gondolatait az Eszmetörekékek, különösen a Tiszavölgy rendezését illetőleg c. röpiratában. Ezt megküldte az összes érdekeltnek, egyúttal egy központi társulat szükségessége mellett érvelve 1846. január 19-ére kitűzte a Tiszavölgyi Társulat alakuló közgyűlését Pestre.

A gyűlésen a vármegyék, városok és birtokosok képviselői jelentek meg, a tárgyalások eredményeképpen január 26-án aláírták a Tiszavölgyi Társulat alapító okmányát, az ún. Szerződvényt, melynek eredeti, Széchenyi aláírásával ellátott példányát a Vízügyi Múzeum őrzi.

2_a_szerzodveny_szechenyi_alairasaval.jpg

A Szerződvény Széchenyi aláírásával

Ez a központi társulat teremtette meg a lehetőségét a folyó egységes szemléletű szabályozásához, és a munkák megindításához. A gróf a társulat választmányával augusztusban Tiszadobra utazott, ahol 27-én a Dob és Szederkény közötti szakaszon megkezdődött a szabályozás kivitelezése. Az első ásónyom földet maga Széchenyi emelte ki.

 

Horváth István

 

(A felhasznált dokumentumok a Duna Múzeum gyűjteményét képezik.)

A bejegyzés trackback címe:

https://vizmerce.blog.hu/api/trackback/id/tr5116707956

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2021.10.05. 19:34:12

Nagyon érdekes és kettős az emberben a kérdés megközelítése.
Mert tönkretételre került egy páratlan vízes világ és élettér, ugyanakkor lett rengeteg aktív termőföld és megszűnt a malária és számos társa.
Nehéz igazságot tenni.

Broad 2021.10.06. 10:41:08

@gigabursch: lehet, hogy a mai világban - zöld lobbi, szemléletváltás - már nem is lehetne megvalósítani.
süti beállítások módosítása